عربیات

هر هفته با انتشار چندین کتاب ادبیاتی...با ما همراه باشید (دی ماه 98)

عربیات

هر هفته با انتشار چندین کتاب ادبیاتی...با ما همراه باشید (دی ماه 98)

گروه عربیات سعی دارد که تا جایی که امکان دارد تمام مطالب علوم العربیه را در اختیار طلاب و دانشجویان عزیز قرار دهد...باشد که خداوند ما را در این راه هدایت کند ... ان شاء الله

  • ۰
  • ۰

 

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا ما ادبیات عرب را به عنوان  یک مجموعه علوم می دانیم مگرزبان عربی با بقیه ی زبان ها چه تفاوتی دارد که قواعد  و مسائل این زبان به چندین علم تقسیم می شود چرا زبانی مثل فارسی یا انگلیسی اینگونه نیست و تمام مسائل و ضوابط این دو زبان تحت یک عنوان به نام ادبیات فارسی یا گرامر زبان انگلیسی قرار میگیرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در جواب این سوال باید گفت که ادبیات عرب نیز در ابتدای پیدایش خود مجموعه‌ای از علوم نبوده بلکه به مرور زمان  با گسترش مطالب و مسائل و تخصصی شدن قواعد لازم بود که بعضی از مباحث بسیار گسترده به یک علم مستقل تبدیل شود و این روند ادامه پیدا کرد تا ما شاهد یک مجموعه علومی باشیم که تعدادش  به تعبیری ۱۴ علم و به تعبیر دیگر 12 علم می باشد اما زبان های دیگر مثل انگلیسی و فارسی قواعد و مطالبشان به قدری نیست که یک مجموعه علوم را شکل دهد حتی همین زبان فارسی بعضی از قواعد و ضوابطش  مثل قواعد وزن را از زبان عربی استخراج کرده است.

در مورد ادبیات  عرب به دلایل مختلفی از جمله  عقلی شدن و دقیق شدن و... اکثر مباحث هزاران کتاب نوشته شده  حتی با این مقدار کتب و مقالاتی که در زمینه ادبیات عرب نوشته شده هنوز هم بسیاری از مباحث ابهام داشته و نیاز به کار کردن  و تحقیق در این زمینه ها دارد و این نشان دهنده پتانسیل بسیار گسترده ی ادبیات عرب می باشد.

اینکه ما گفتیم که  ادبیات عرب به تعبیری ۱۴ علم و به تعبیر دیگر ۱۲ علم باشد این تعابیر به این معنا  نیست که میزان محتوای ادبیات عرب به تعابیر مختلف کم یا زیاد میشود بلکه در همه این تعابیر میزان محتوای ادبیات عرب یکسان است  اما این اختلافات به خاطر این است که بعضی از ادیبان یک علم را به اعتبار های مختلف به چند علم مستقل تقسیم می کنند و بعضی دیگر آن علوم را یک علم فرض می کند.

مثلا  اکثر ادیبان علوم ادبیات عرب را شامل این علوم زیر میدانند:

1.علم لغت

2.علم صرف

3.علم نحو

4.علم معانی

5.علم بیان

6.علم بدیع

7.علم تجوید

8. علم اشتقاق

9. علم عروض

10. علم قافیه

11. علم قرض

12.علم انشاء

13.علم خط

14.علم تاریخ ادبیات

 

اما مثلاً برخی دیگر علم بدیع را یک علم مستقل نمیدانند و زیر مجموعه علم معانی قرار می دهند که این انقسامات    تاثیری در میزان محتوا ندارد(البته تعابیر و تقسیمات دیگری نیز وجود دارد که در آینده به این مبحث به صورت تخصصی پرداخته خواهد شد و یک تقسیم بندی بسیار جامع و به روز خدمت عزیزان از طرف گروه عربیات پیشنهاد خواهد شد)

 

خب!!!!در حوزه های علمیه و دانشگاه ها معمولاً به هفت علم لغت، صرف ،نحو، معانی، بیان، بدیع ،تجوید پرداخته می شود و به  همین علت ما سعی می کنیم که بیشتر از این هفت علم مطلب بگذاریم اما اگر دوستان مایل باشند از علوم دیگر نیز بحث خواهیم کرد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی